+31 (0)55 203 2203

  • Start
  • Nieuws
  • Analoog vs Digitaal verpleeg oproep systeem

Analoog vs Digitaal verpleeg oproep systeem

Analoog vs Digitaal

Wat zijn de verschillen tussen analoog en digitaal? En waarom is het zo belangrijk dat zorginstellingen over stappen naar digitale systemen? Lees het hier!  

Wij zien momenteel dat veel zorginstellingen nog zijn uitgerust met analoge oproep systemen. Wanneer wij in gesprek raken merken we dat men niet goed op de hoogte is van de enorme voordelen van een (recenter) digitaal systeem. Hier een overzicht van de verschillen tussen een analoog en digitaal systeem. 

De grootste beperking van het analoge signaal is dat elk systeem onderhevig is aan ruis, ookwel willekeurige fluctuaties genoemd. Wanneer signalen herhaald worden omgezet of over lange afstanden worden getransporteerd, kunnen deze fluctuaties een belangrijke component van het signaal worden en dat betekend vertraging op de lijn of dat men elkaar niet goed kan verstaan. Deze vertraging kan soms oplopen tot wel 20 a 30 seconden voordat de oproep binnen komt, vanaf het moment dat deze gemaakt is. In nood situaties zijn deze seconden van levensbelang. Een digitaal signaal komt binnen 1 a 3 seconden binnen. Bovendien komt het weleens voor dat op een analoge lijn door de ruis de zorgverlener de client niet goed kan verstaan. Dit geeft veel onrust en paniek bij de client! 

Daarnaast kan een analoge lijn geen onderscheid maken in prioriteit van alarmeringen. Denk hierbij aan prioriteit van de afhandeling door de zorgverlening van 1 t/m 9 of onderscheid in een directe hulpvraag, noodsituatie, ik moet naar de wc, ik wil wat eten etc. Het analoge systeem kent ook de beperking dat wanneer de lijn bezet is er ook geen oproepen meer kunnen worden ontvangen. Het digitale signaal kan dit wel verwerken en kunnen daardoor meerdere oproepen op hetzelfde moment over hetzelfde toestel laten lopen zonder dat deze verloren gaan. 

Maar waarom stappen weinig direct over? 

Allereerst heeft dat te maken met het ontbreken aan kennis, wat de voordelen van een digitaal platform kunnen zijn. Ook denkt men dat dit niet direct zal bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Vervolgens zien wij ook dat men niet direct wil investeren in het aanleggen van professionele WiFi. Echter komen wij in de praktijk tegen dat deze investering snel worden terug verdient,  omdat de dienst verlening zich verder optimaliseert (denk aan verminderen van ruis en vertraging) waardoor een verbetering van de kwaliteit van zorg zal plaatsvinden. Bovendien geeft het digitaal platform de mogelijkheid real-time via een portaal in te zien op welke momenten er grote zorgvragen zijn, wat de efficiente is van het team en hoeveel tijd het kost om een oproep af te ronden. Hierbij worden maar een paar voorbeelden genoemd.

Wij willen niet dat door digitale systemen het fysieke contact moment met de client wordt overgenomen. Het digitaal systeem is er juist om de kwaliteit van zorg te verbeteren en de zorgverlener te ondersteunen, zodat de zorgverlening kan doen waar het goed in is: PERSOONLIJKE ZORGVERLENEN!

Wilt u ook de kwaliteit van zorg verbeteren?
Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies om op innovatieve wijze persoonlijk afgestemde zorg te leveren (wij doen dit inmiddels al voor tientallen zorginstellingen!)
BproCare Apeldoorn innovaties voor de zorg

Linie 546
7325 DZ Apeldoorn
+31 (0)55 203 2203

Wilt u nog meer tevreden cliënten?

Schrijf u in voor "down-to-earth" en praktisch advies om de kwaliteit van zorg te verbeteren (wij doen dit voor tientallen zorginstellingen). Ja, ik schrijf me graag in voor jullie tips!

U hebt geen geldig mailadres ingevoerd!
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

BproCare maakt gebruik van cookies zodat wij u beter van dienst kunnen zijn op onze website. Meer weten!