Drie handvatten voor zelfsturende teams

Drie hadvatten header BproCare

Veel zorginstellingen willen cliëntgerichte zorg en diensten verlenen hierdoor komt de vraag van de cliënt centraal te staan bij de inhoud van het zorgaanbod. Om de zorg optimaal af te kunnen stemmen op de vraag van de cliënt wordt het steeds belangrijker te werken met dynamische teams. Maar hoe kun je dynamische teams inzetten? 

Om de zorgverlener dynamisch in te kunnen zetten is er een verandering nodig in de ICT infrastructuur. Op dit moment gebruiken zorginstellingen nog veel DECT-toestellen. Dit maakt het lastig om zorgverleners van team te laten wisselen of alarmeringen van andere cliënten te laten ontvangen. Hierdoor wordt het lastig voor het team om continu effectief in te spelen op de ongeplande zorgvraag van de client. Wat maakt het mogelijk om dynamische teams wel in te zetten? 

Log-in op naam

Door zorgverleners op naam in te loggen in plaats van toestelnummer die een aantal cliënten verbindt, zorgt dit ervoor dat het toestel niet persoonsgebonden is, de communicatie plaats vindt op naam en alle zorgverleners “real time” kunnen zien wie er is ingelogd op welk team. Dit betekent dat teams en personen onderling elkaar kunnen aansturen en versterken.

Inloggen op team

Wij zien veel verschillende teams binnen zorginstellingen maar bijna geen mogelijkheden tot het inzetten van dynamisch teams. Neem als voorbeeld een zorgverlener van team verdieping 1 moet een dienst overnemen van een zorgverlener in team afdeling 2. Nu betekent dit vaak dat dit niet mogelijk is of met twee DECT-toestellen wordt gelopen en er geen inzicht is, wie in welk team actief is. Het dus wenselijk dat zorgverleners zeer makkelijk kunnen wisselen van team als een zorgverlener bijvoorbeeld even de deur uit is of even geen alarmering kan ontvangen om dat zij druk is met een client. Het wisselen van team betekent voor de zorgverleners een hoge mate van zelfmanagement. Op het moment dat er een team is zonder zorgverleners dan is het van belang dat het systeem dit automatisch aangeeft. Dit zorgt ervoor dat er nooit meer te veel of te weinig mensen in een team zitten. Tevens is het belangrijk bij dynamisch teams de route van alarmeringen zo in te richten dat wanneer een alarmering op een totaal leeg team wordt ontvangen alle teams worden gealarmeerd. Het is noodzakelijk om een systeem te gebruiken die deze zogeheten routes op de juiste manier kan inrichten en aanpassen waardoor er geen alarmering verloren gaat.

Onderlinge communicatie

Los van de mogelijkheid van de bovenstaande mogelijkheden is de communicatie tussen zorgverleners en teams erg belangrijk. Wanneer het team optimaal communiceert en wordt geinformeerd zorgt dit voor een betere kwaliteit van zorg. Door volledige communicatie op naam in plaats van van toestelnummers wordt het zeer eenvoudig om zorgverleners binnen de applicatie van de mobiele zorg toestellen te berichten of bellen. Dit kost weinig tijd, geeft weinig handelingen, je komt altijd bij de juiste persoon terecht en verhoogt het zelfmanagement, vooral bij flexwerkers.

 

Wat kunnen wij voor uw zorginstelling betekenen?
Wij adviseren u graag vrijblijvend over op maat gemaakte, innovatieve oplossingen.

BproCare

Linie 546
7325 DZ Apeldoorn
055 203 22 03
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

BproCare nieuwsbrief

Privacybeleid is van toepassing.

Voer a.u.b. uw naam in.

Ongeldig e-mailadres

BproCare maakt gebruik van cookies zodat wij u beter van dienst kunnen zijn op onze website. Meer weten!