Dankzij zorgtechnologie op de toekomst voorbereid

Jan Odink – Manager Financiën, Informatievoorziening & Huisvesting bij InteraktContour: “Vernieuwing van technologie staat niet op zichzelf. Als organisatie hebben we daarom technologie benoemd als één van de speerpunten in de langetermijnstrategie van InteraktContour. Zo ben ik voortdurend op zoek naar technologieën waardoor InteraktContour aan de toekomstige zorgvraag van onze cliënten kan blijven voldoen. De inzet van technologie moet meerwaarde opleveren voor onze cliënten en medewerkers, het moet bijdragen aan de kwaliteit van zorg en leven van cliënten. Denk aan veiligheid en zelfredzaamheid. Technologie moet tevens leiden tot arbeidsbesparing, omdat we verwachten dat zorgmedewerkers in de toekomst schaars worden. Door inzet van technologie creëren we voor onze medewerkers een plezierige werkomgeving die hen in staat stelt om zoveel mogelijk tijd te spenderen aan het leveren van zorg.”

Door onnodige storingen behoefte aan verandering

Jan: “Wij maakten gebruik van meerdere zorgoproepsystemen en kampten met een hoog aantal ‘veiligheid incident meldingen’ door storingen. Zodoende zijn wij onze zoektocht gestart naar een totaaloplossing, waarin wij alle moderne zorgtechnologie in één betrouwbaar, veilig en schaalbaar systeem konden bundelen. Deze totaaloplossing hebben wij gevonden in het zorgsysteem van BproCare.”

“Met het systeem van BproCare kunnen we gerichter tegemoetkomen aan de vraag van de cliënt.”

Jan Odink – Manager Financiën, Informatievoorziening & Huisvesting bij InteraktContour

Aandacht en informatie op cliëntniveau

Jan: “Een belangrijke reden om te kiezen voor het digitale systeem van BproCare is het genereren van data. Deze data geeft een gedetailleerd inzicht in de zorgvraag. Omdat we tot op individueel cliëntniveau kunnen kijken, zien we patronen ontstaan. Met deze informatie kunnen we de zorgroutes voor onze medewerkers vervolgens nog slimmer inrichten.

Een ander groot voordeel die het digitale systeem met zich meebrengt, is de mogelijkheid tot het differentiëren van zorg. De cliënten die daartoe in staat zijn, kunnen op hun tablet bijvoorbeeld eenvoudig een specifieke zorgvraag indienen, waardoor je prioritering in de zorgroute kunt aanbrengen. Dit is minder belastend voor medewerkers. Daarnaast is niet elke oproep direct een ‘alarm’. Met het systeem van BproCare kunnen we gerichter tegemoetkomen aan de vraag van de cliënt. Zo zorgt de functionaliteit ‘beeldbellen’ voor meer rust op de groepen: wanneer een cliënt alarmeert, kan een medewerker op afstand al videocontact leggen en dat heeft vaak een kalmerend effect.”

Zoveel mogelijk zelfredzaamheid bieden

Jan: “Om al onze cliënten de hoogsthaalbare mate van zelfredzaamheid te kunnen bieden, is soms maatwerk nodig. Er is bijvoorbeeld een cliënt met spasme, zij rijdt in een aangepaste, aan het systeem gekoppelde rolstoel. Zodra de cliënt met haar hoofd tegen de hoofdsteun tikt, kan ze zelfstandig deuren en openen. Het gevoel dat zij handelingen als deze toch zelf te kunnen doen, geeft cliënten een heel sterk gevoel.”

Voorbeelden van hulpmiddelen zijn drukverlichters, blaaspijpjes, oog- en spraaksturing. Met deze hulpmiddelen kunnen cliënten woningdomotica besturen of zorgoproepen maken. Om te bepalen welk maatwerk nodig is organiseert BproCare persoonlijke intakes met cliënt en zorgmedewerker.

Strategisch partnerschap

Jan: “BproCare is voor ons een strategische partner die bijdraagt aan technologische vernieuwing en de verbetering van onze zorg. Naast de kennis op het gebied van zorgtechnologie, heeft BproCare namelijk ook implementatiekracht. Onlangs hebben we in een tijdsbestek van slechts een half jaar, bijvoorbeeld maar liefst zes locaties kunnen opleveren – geheel volgens planning. Dit lukte door de methodische, projectmatige aanpak van BproCare en door werkzaamheden van verschillende betrokken partijen op meerdere locaties slim achter elkaar te plannen.”

“BproCare is voor ons een strategische partner die bijdraagt aan technologische vernieuwing en de verbetering van onze zorg.”

Jan Odink – Manager Financiën, Informatievoorziening & Huisvesting bij InteraktContour

Meer tijd voor zorg dankzij BproCare

Jan: “BproCare maakt een prachtig verschil voor InteraktContour: de cliënten zijn zelfredzamer, veiliger en hebben meer bewegingsvrijheid. Maar ook onze medewerkers zijn positief. Zij ervaren het als gebruiksvriendelijk en hebben door betere communicatie meer tijd voor zorg. De cijfers wijzen op een hogere mate van betrouwbaarheid. Zo is het aantal ‘veiligheid incident meldingen’ met ruim tweederde afgenomen sinds de implementatie van het BproCare systeem, in combinatie met onderhoud van onze andere systemen. En mocht er onverhoopt toch iets zijn, overdag, in de avond of in het weekend, dan weet ik dat we direct hulp krijgen. Dat geeft een heel fijn en gerust gevoel!”