Het klantverhaal van InteraktContour

jan odink ic header

Lees hier het verhaal van Jan Odink over de inzet van zorgtechniek bij InteraktContour.

Afbeelding1

InteraktContour biedt al meer dan vijftig jaar zorg en ondersteuning aan mensen met hersenletsel, mensen met een lichamelijke beperking of chronische ziekte in de regio Oost- en Midden-Nederland.

Hersenletsel verandert hun leven en dat van hun naasten; terug naar werk of school lukt vaak niet en thuis is alles anders. Toch is er altijd iets mogelijk. Dáár richt InteraktContour zich op, met gespecialiseerde zorg en ondersteuning. Cliënten en hun naasten boeken resultaten op het gebied van leven, wonen en werken.

Visie op zorgtechnologie

Jan Odink, Manager Financiën, Informatievoorziening & Huisvesting bij InteraktContour: “Vernieuwing van technologie staat niet op zichzelf. Als organisatie hebben we daarom technologie benoemd als één van de speerpunten in de langetermijnstrategie van InteraktContour. Als Manager ben ik voortdurend op zoek naar technologieën die InteraktContour in staat stellen aan de toekomstige zorgvraag van onze cliënten te kunnen blijven voldoen. De inzet van technologie moet meerwaarde opleveren voor onze cliënten en medewerkers: bijdragen aan de kwaliteit van zorg en leven van cliënten. Denk aan veiligheid en zelfredzaamheid. Technologie moet tevens leiden tot arbeidsbesparing, omdat we verwachten dat zorgmedewerkers in de toekomst schaars worden. Door inzet van technologie creëren we voor onze medewerkers een plezierige werkomgeving die hen in staat stelt om zoveel mogelijk tijd te spenderen aan het leveren van zorg.

Aanleiding voor verandering

Wij maakten gebruik van meerdere zorgoproepsystemen, en kampten met een hoog aantal ‘veiligheid incident meldingen’ door storingen. Zodoende zijn wij onze zoektocht gestart naar een totaaloplossing, waarin wij alle moderne zorgtechnologie in één betrouwbaar, veilig en schaalbaar systeem konden bundelen. Deze totaaloplossing hebben wij gevonden in het zorgsysteem van BproCare.

“Met het systeem van BproCare kan je gerichter tegemoetkomen aan de vraag van de cliënt.

Digitaal platform

Een belangrijke reden om te kiezen voor het digitale systeem van BproCare is dat het data genereert. Met deze data krijg je inzicht in de zorgvraag tot op individueel cliëntniveau. Je vindt patronen. Dit helpt de zorgroutes voor medewerkers slimmer in te richten.

Een ander groot voordeel die het digitaal gedreven systeem met zich meebrengt is de mogelijkheid tot het differentiëren van zorg. De cliënten die daartoe in staat zijn, kunnen op hun tablet eenvoudig een specifieke zorgvraag doorgeven, waardoor je prioritering in de zorgroute kunt aanbrengen. Dit is minder belastend voor medewerkers. En daarnaast, niet elke oproep is ‘alarm’. Met het systeem van BproCare kun je gerichter tegemoetkomen aan de vraag van de cliënt. De functionaliteit 'beeldbellen' zorgt voor meer rust op de groepen. Wanneer een cliënt alarmeert, kan een medewerker op afstand al videocontact leggen en dat heeft vaak een de-escalerend effect.

Oplossingen op cliëntniveau

Om al onze cliënten de hoogst haalbare mate van zelfredzaamheid te kunnen bieden is soms maatwerk nodig. Een mooi voorbeeld van een oplossing op cliëntniveau is van een cliënt met spasme. Deze cliënt rijdt in een aangepaste rolstoel die is gekoppeld aan het systeem van BproCare. Door met haar hoofd tegen de hoofdsteun te tikken kan ze nu zelfstandig deuren openen en sluiten.


Voorbeelden van hulpmiddelen zijn drukverlichters, blaaspijpjes, oog- en spraaksturing. Met deze hulpmiddelen kunnen cliënten woningdomotica besturen of zorgoproepen maken. Om te bepalen welk maatwerk nodig is organiseert BproCare persoonlijke intakes met cliënt en zorgmedewerker.


Strategisch partnerschap

BproCare is voor ons een strategische partner die bijdraagt aan technologische vernieuwing en zorg verbetert. Naast de kennis op het gebied van zorgtechnologie, heeft BproCare ook implementatiekracht. Dankzij hun methodische, projectmatige aanpak en door werkzaamheden van verschillende betrokken partijen op meerdere locaties slim achter elkaar te plannen, hebben we bijvoorbeeld onlangs in een tijdsbestek van een half jaar zes locaties binnen de planning op kunnen leveren.

“BproCare is voor ons een strategische partner die bijdraagt aan technologische vernieuwing en zorg verbetert."

Behaalde resultaten

Cliënten zijn zelfredzamer, veiliger en hebben meer bewegingsvrijheid. Medewerkers ervaren het als gebruiksvriendelijk en hebben door betere communicatie meer tijd voor zorg. De cijfers wijzen op een hogere mate van betrouwbaarheid. Zo is het aantal veiligheid incident meldingen met ruim twee derde afgenomen sinds de implementatie van het BproCare systeem, in combinatie met onderhoud van onze oude systemen. Mocht er onverhoopt toch iets zijn, overdag, in de avond of in het weekend, weet ik dat we direct hulp kunnen verwachten. Wel zo’n fijn gevoel!”

Wat kunnen wij voor uw zorginstelling betekenen?
Wij adviseren u graag vrijblijvend over op maat gemaakte, innovatieve oplossingen.

BproCare maakt gebruik van cookies zodat wij u beter van dienst kunnen zijn op onze website. Meer weten!