Dankzij nieuw zorgsysteem het verzorgingshuis van de toekomst

Het huidige zorgsysteem van Libertas Leiden was afgeschreven en de wens voor een vervanger was duidelijk: een modern, betrouwbaar, gebruikersvriendelijk én in intelligentie schaalbaar systeem dat zich aanpast aan de zorg, niet andersom. Daar kwam BproCare in beeld. Met de implementatie van het Zorg Communicatie Platform heeft BproCare ervoor gezorgd dat Libertas over het gewenste zorgsysteem beschikt. Door de waardevolle combinatie van moderne technologie en een goede samenwerking, heeft Libertas Leiden een grote stap vooruit gezet. Want ondanks dat de organisatie maar liefst al zes decennia bestaat, wil Libertas het verzorgingshuis van de toekomst zijn.

“BproCare is eerlijk en concreet. What you see is what you get.”

Joris van der Meijden (R) – Teammanager facilitair, vastgoed en ICT bij Libertas Leiden

Voorop lopen én blijven lopen in zorgtechnologie

Joris van der Meijden – Teammanager facilitair, vastgoed en ICT bij Libertas Leiden: “Libertas Leiden is altijd bezig met het vernieuwen van de zorgtechnologie, want we willen in de markt voorop lopen én blijven lopen. Onze woonlocatie Rijn en Vliet kreeg de primeur. Op deze locatie wonen mensen met een lichamelijke zorgbehoefte (somatiek) en ouderen met dementie. We wilden voor Rijn en Vliet een nieuw, betrouwbaar systeem waarmee we efficiënter kunnen werken en zorg beter kunnen beheren én inzichtelijk maken.”

Vertrouwen in het systeem én de samenwerking

Joris: “Tijdens onze zoektocht naar een geschikte partij kwamen wij BproCare tegen. Op dat moment ging het balletje rollen. Je krijgt bij een vernieuwing als deze maar één kans om intern draagvlak te creëren. Bij zowel de bewoners als de medewerkers. Daarbij loopt een implementatie eigenlijk nooit zoals gepland, dat weten we uit ervaring. Daarom is het belangrijk dat je met een partij werkt waar je vertrouwen in hebt zodat je weet dat je er – wat er ook gebeurt – samen uitkomt. Na een aantal gesprekken kregen mijn collega’s en ik het gevoel dat BproCare de zaken niet mooier voorstelt dan ze in werkelijkheid zijn en een eerlijk verhaal vertelt: ‘What you see is what you get’. Dat bleek ook zo te zijn. De uitrol verliep boven verwachting voorspoedig. Ook was het heel fijn om na de BproCare-medewerkerstraining van onze collega’s te horen dat ze vertrouwen hebben in het nieuwe systeem, en enthousiast zijn over het spectrum aan mogelijkheden. Ik kijk heel tevreden terug op het zetten van de eerste stap in het vernieuwen van onze zorgtechnologie. Op naar de toekomst!”

“Zorgmedewerkers willen met mensen werken en zo min mogelijk met apparaten. Gebruikersvriendelijke apparatuur en systemen zijn daarom essentieel.”

Jamal Lamriti – Systeembeheerder bij Libertas Leiden

Uitgebreide weergave van zorgoproepen

Vanaf mei 2019 werkt Rijn en Vliet met het Zorg Communicatie Platform van BproCare. Omdat de verzorgers nu via hun smartphone op afstand meer inzicht hebben in de zorgvraag van cliënten en de activiteiten van collega’s, hoeven zij minder ‘heen en weer te rennen’. Dat geeft een stukje rust.

Joris: “Als teammanager is het belangrijk om cijfers en feiten te hebben, om onder andere de teambezetting te kunnen inschatten. In het managementportaal van BproCare staan uitgebreide rapportages waarin ik werkelijk álle details vind. Zo zie ik precies welke cliënt, op welk moment en via welk apparaat, welke zorgoproep heeft gemaakt en welke collega hier op welk moment op heeft gereageerd. Dit is waardevolle informatie en een aanzienlijk voordeel ten opzichte van ons vorig systeem, waarbij deze mogelijkheid ontbrak.”

Jamal Lamriti – Systeembeheerder bij Libertas Leiden: “Zorgmedewerkers willen met mensen werken en zo min mogelijk met apparaten. Gebruikersvriendelijke apparatuur en systemen zijn daarom essentieel. Omdat de smartphone met BproCare app intuïtief in gebruik is, hebben verzorgers meer tijd voor elkaar en – het ondernemen van activiteiten met – cliënten. Als ICT-er zie ik veel verschillende portals. Het fijne aan het portal van BproCare vind ik de opbouw. Het is logisch opgebouwd waardoor je de informatie over zorgoproepen en alarmeringen eenvoudig en snel terugvindt. De alarmroutes stel ik zelf in, en ook het aanmaken van nieuwe medewerkers en cliënten is een fluitje van een cent. Mocht ik toch een vraag hebben, dan heb ik in een mum van tijd iemand met verstand van zaken aan de telefoon. Dat is een geruststellende gedachte.”